Kdesi na FB som dnes písal, že nejakí rodičia vyčítali učiteľke, že vzdelanostná úroveň podľa testovaní klesá, kým platy učiteľov „stúpajú“. Riadne ma nahnevalo, mierne povedané, že táto demagogická skratka stále funguje. Napriek všetkým našim snahám A aktivitám tu a v mojom okolí. Pravda je, že učiteľských mŕtvol je viac. Ale v našom spoločenstve slovenčinárov, predtým v SAUS sme spravili priam nadľudskú činnosť v popularizácii toho, že štatistické údaje zo zle nastaveného a stále problémového testovania si dovoľujú jednoznačne vypovedať o vzdelanostnej úrovni žiakov – a médiá a laici to celé prehltnú a vydávajú za fakt!
Jeden jediný deň a iba dva vyučovacie predmety majú vypovedať o úrovni vzdelania slovenských žiakov? To musí odmietnuť každučký učiteľ, čo ovláda aspoň základy pedagogiky. Keby mal jeden test rozhodnúť o charakteristike cieľovej skupiny, stačila by aj nám jediná známka za polrok. No oficiálne metodické pokyny hovoria o kontinuálnosti hodnotenia a o jeho variabilnosti (resp. minimálne dve známky) – tu idú proti princípom v testovaní. Nehovoriac o tom, že žiaci môžu vynikať v iných ako jazykových a matematických predmetoch (Koľko skutočných osobností nemalo talent na príklady a gramatiku?). A čo s kompetenciami, ktoré sa nedajú merať alebo sa nemerajú??? Hm, o tom som mal radšej pomlčať, lebo testovací fetišisti zavedú testy zo všetkých predmetov a kompetencií, ako to spravili naposledy na telesnej výchove.
Treba sa zmieriť s tým, že test je modlou a zárukou zvyšovania kvality školstva, ktorý sa pekne zmestí do tabuľky proškolských činností. Pre laickú verejnosť je obzvlášť Smerodajným! Áno, znižuje sa úroveň vzdelávania. Netreba na to ani astronomické financie na realizáciu testovaní. Ale môže za to obyčajný učiteľ? Horlivý riaditeľ? Či nebodaj žiaci? Nie. A vtlčme to všetkým konečne do hlavy. Testovanie je len prostriedok na zdôvodnenie toho, prečo školám nedať financie, prečo ich doslova okradnúť.
Viním arogantnú školskú politiku, ktorá sa robila nekompetentne a v štýle extrémistických pokusov každého jedného ministra, samozrejme úplne bez skúsenosti s regionálnym školstvom. Na vine sú tí zabetónovaní úradníci, čo po často zbytočných úradoch roky len defilujú, nahrávajú si navzájom tzv. „projekty“ a odškrtávajú si kolónky splnených kváziopatrení. Za klesajúcu úroveň vzdelania už vôbec nemôžu bežní učitelia, tí predsa neumožnili mnohým školám, aby vznikali ako butiky, a tým si žiak robí výber, nie škola. Nemôžeme ani za to, že sa školy stali súčasťou trhu a v boji o prežitie musia tolerovať výpady žiakov v prospechu i správaní, aby mali aspoň minimálne financie na chod školy. Môžu za to deformátori učebných osnov, čo sa nevedia poradiť s učiteľmi a na základe egoistických pohnútok si vkladajú kadejaký obsah do vzdelávania. Za klesajúcu úroveň môže aj to, že je stále viac žiakov, ktorí potrebujú pomoc od štátu a nedostávajú ju. A za rozumovú degeneráciu môžu aj médiá obohacujúce kultúru primitívnymi reláciami. Či za klesajúcu úroveň vzdelávania môže nedostatočný plat učiteľa? Na to si odpovedzte sami komparáciou podmienok u nás a v zahraničí.
Prosím, zbavte sa tejto otrasnej demagógie, ktorej pôvodcom sú politici, ktorí zlikvidovali a likvidujú kedysi pevné základy školstva. Aby nemuseli investovať do vzdelávania, hoci si oň vždy pred voľbami otierajú huby. Aby nevychovávali rozumnú generáciu, ktorá by prekukla ich nepoctivé úmysly.
Médiá, pozrite sa na tento problém hlbšie. Každý rok vám dávam vyjadrenia k testom. Hľadáte len chyby a senzácie. Ale málokedy (nikdy) odznie to, že žiadne testovanie nemôže vypovedať o kvalite vzdelávania. Vypovedá len o stave vedomostí jeden deň v roku, len o niektorých vedomostiach, ktoré sa učitelia snažia napriek zložitým prekážkam a nedôstojným podmienkam odovzdať svojim študentom, dúfajúc, že z nich vyrastú aj v slovenských podmienkach ľudia, čo rozbijú toto obludárium.
Ján Papuga