Sebelédi: Testy sú okľukou, ako zrušiť školy

By | 5. decembra 2014

Nové testy by mali byť prepracovanejšie, so širším záberom a obsahovať nielen matematiku či slovenčinu. Inak nebudú mať podľa predsedu Nových školských odborov Ľudovíta Sebelédiho význam. Zároveň priznáva, že do budúcnosti prinesú zatváranie škôl, ktoré dnes podliezajú latku a prijímajú slabších žiakov.

Ľudovít Sebelédi

Ľudovít Sebelédi
Autor: Archív

Ministerstvo školstva uvažuje, že zavedie jednotné testy, ktoré budú súčasťou prijímačiek na stredné školy. Chce zabrániť tomu, aby sa napríklad na gymnáziá dostávali deti so slabým prospechom. Má to podľa vás význam?
Jedine, ak by sa to spojilo s Monitorom 9.

Prečo?
Lebo množstvo kadejakých testovaní školstvu nepomáha. Žiaci sa nestanú lepšími, ak budú každý deň robiť testy. Bolo by zbytočné robiť monitor, nový test a ešte aj prijímačky na školy. Obávam sa, že by to nepomohlo nikomu. Jedine tisíckam ľudí, ktorých by museli zamestnať na dohliadanie a vyhodnocovanie testov.

Ako to funguje dnes? Riadia sa vôbec stredné školy výsledkami deviatackého monitora?
Každá škola má svoj systém. V niektorých tvoria výsledky monitora tretinu bodov, ktoré žiak na prijímačkách môže získať. Zvyšné dve tretiny je priemer známok a písomky, ktoré si stredné školy samy pripravia. Napríklad mnohé gymnáziá sa aj výsledkami monitoru riadia, ale keď nemajú dosť žiakov, berú aj tých slabých.

Mohol by tomu nový test zabrániť?
Ťažko povedať. Ak by sa urobil solídny testovací systém a spojil sa s monitorom, mohla by to byť dobrá vec. Školy by dostali objektívny údaj o žiakovi a mohli by sa rozhodnúť, či ho vezmú. Podmienkou však je, aby na priebeh testovania dohliadali externí učitelia. Ľudia, ktorí so žiakmi pracujú niekoľko rokov, by im totiž mohli pomáhať. Zabezpečila by sa tým objektivita. Okrem toho nové testy by sa mali robiť cez počítače, čo by takisto zjednodušilo ich priebeh.

Myslíte si, že takýto objektívny údaj neprinášajú už výsledky monitora? Prečo sa má vôbec zavádzať nové testovanie?
Neviem, možno monitor zlyháva. Pokiaľ viem, on sa nerobí z viacerých predmetov. Nový test by mal byť širší a zachytiť celkové študijné schopnosti žiaka. Hodnotiť človeka len na základe slovenčiny či matematiky je málo.

Mali by byť výsledky nových testov pre školy záväzné? Ak by žiak pohorel, už by sa na gymnázium nemusel dostať…
To neviem, ale každá škola by mala mať svoju voľnosť, rôznorodosť. Zjednotenie testov by jej mohlo priniesť problémy. Okrem toho žiak by mal dostať možnosť opraviť si svoje výsledky, ak počas jedného testovania zlyhal. To však neznamená, že na test by sa nemalo prihliadať.

Čo by nový systém priniesol napríklad gymnáziám, ktoré sa dnes bijú o každého žiaka?
Treba si najprv uvedomiť, že testovanie nám z detí neurobí géniov vhodných pre gymnáziá. Problém Slovenska je, že tu máme veľa gymnázií, ktoré musia zobrať určitý počet žiakov. Inak by neprežili. Žiak je nositeľom peňazí a to testovaním nezmeníme.

Nové testovanie má však priniesť práve to – preriediť slabších žiakov na gymnáziách…
Lenže to sa dosiahne len ich rušením. Gymnáziá sú dnes, podobne ako vysoké školy, na každej dedine. Žiaci nemajú motiváciu učiť sa, každá škola ich vezme. Možno je za novými testami práve cieľ rušiť tieto školy. Lenže to sa dá normálne povedať, nie robiť okľuky. Teraz dáme na nové testy milióny eur a rozpošleme ich na všetky školy. Pritom stačilo zatvoriť školy, ktoré nepotrebujeme. Keď ich bude menej, zvýši sa aj kvalita prijatých žiakov…

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *