Pre koronavírus sa zavreli viaceré školy na celom Slovensku. Považujem to za dobré preventívne opatrenie. Uvidíme, ako ministerstvo vyrieši budúci týždeň maturity a talentové prijímacie skúšky. Ja si viem predstaviť, že by na tých školách, kde to bude možné, študenti bez príznakov mohli maturovať v riadnom termíne. Školy aj tak fungujú počas maturít a prijímačiek v obmedzenom režime, kde sa v budove školy nachádzajú len študenti, ktorí maturujú alebo robia prijímačky. Ale samozrejme, riziko z pohľadu ochrany verejného zdravia musia v prvom rade vyhodnotiť odborníci. Chcel som ale písať o niečom inom.
Táto situácia poukázala na zaujímavý nedostatok nášho školstva. Na nepružnú legislatívu a nemožnosť celoplošného online vzdelávania. V krajine, kde sa minula 1 miliarda na digitalizáciu, by sme mali vedieť rýchlo nahradiť vymeškaný týždeň, dva, tri výučbou na diaľku či online hodinami. Samozrejme, takéto niečo nemôžu využiť úplne všetky deti. Je ale veľa škôl, v ktorých všetci žiaci majú doma počítač, ale škola nemá online platformu (alebo nevie, ako ju využívať), aby mohli byť odučené hodiny online, zadané úlohy a podobne dlhodobo.
Vzdelávanie by v takýchto prípadoch malo byť možné kdekoľvek a kedykoľvek. Online triedy na komunikovanie cez správy, zvuk, alebo videohovor navzájom medzi sebou, ale aj pozretie si hodiny opakovane a spätne. Práve v tejto dobe by moderné technológie mohli online vzdelávanie urobiť realitou.
My v školstve bojujeme ešte stále len so základmi – aby vôbec boli na školách učebnice a aby boli kvalitné či aby tam bol podporný personál. No v 21. storočí by nás jeden vírus nemal takto položiť na lopatky. Aj toto by mala byť jedna z výziev pre budúceho ministra školstva.
Branislav Gröhling