VYSVEDČENIA SVEDČIACE I NESVEDČIACE

od autora: | 27. júna 2019

Máme za sebou vysvedčenia. Napriek tomu, že existujú možnosti na modifikáciu hodnotenia žiakov, stále sa zotrváva na modeli piatich známok, ktorý je síce ustálený, no v mnohých ohľadoch zastaraný. Je v rukách učiteľov, či známka bude adekvátnym zhodnotením žiackych výkonov alebo sa stane prostriedkom trestania. Objektivizácia hodnotenia sa ťažko dosahuje.

Výsledky žiakov by mali brať rodičia iba ako čiastkový obraz ich schopností. Rozhodujúcim je ich uplatnenie v ďalšom vzdelávaní alebo v zamestnaní či záľuba v obľúbených predmetoch. Je jasné, že ak žiak viacero klasifikačných období neprospieva, čo vyplýva z dlhodobo nedostatočnej činnosti, nezáujmu, neschopnosti porozumieť, tak známka je upozornením, ktoré treba brať vážne a je dôležité poznať dôvody jej udelenia. V rukách rozumného učiteľa je zlá známka poslednou možnosťou pred vyčerpaní iných spôsobov pomoci žiakovi.

Ak sa na vysvedčení neobjavili len jednotky, netreba robiť z toho problém, vynášať predčasné závery či trestať. Ani výkon dospelých nie je rovnomerný. Aj dieťa má nárok znížiť svoj výkon, čo sa môže odraziť na známke. Dôvody môžu byť rôzne. Vývinovopsychologické, záujmové, motivačné, sociálne a pod. Nie vždy dieťa môže ovplyvniť, že sa mu nedarilo. Často potrebuje pomoc a hlavne záujem, motiváciu dospelých. Preto by sa vysvedčenie, ktoré sa líši od očakávaní, nemalo brať ako definitíva, ale ako námet na prácu s dieťaťom. Tiež si musíme uvedomiť, že v škole sú rozmanité predmety. Je úplne jasné, že žiak nemôže vynikať vo všetkých. Žiaľ, náš systém vyžaduje od žiaka vedomosti vo všetkých odboroch. Je preto prirodzené, že hodnotenie nemusí byť vyrovnané.

Pravdou je, že známky zo základnej školy sú čiastkovým kritériom na prijatie na stredné školy. Aj v tomto je systém zle nastavený. Nekladie dôraz na predmety, na ktoré sa bude stredná škola profilovať. Na druhej strane aj žiak s vynikajúcimi známkami musí robiť prijímacie pohovory.

Žiak môže na základe známok na vysvedčení aj opakovať ročník. Je správne, ak sa v čiastkových klasifikačných obdobiach vyčerpali všetky možnosti pred tým, ako sa udelila nedostatočná.

Najdôležitejším v klasickom hodnotení žiakov je prístup rodičov. Najprv si treba uvedomiť, že spoločnosti nedominujú jednotkári a zlé známky nie sú definitívou. Druhým predpokladom je pomôcť deťom nie iba dostať dobrú známku, ale viesť ich k vzdelaniu, ktoré im dá v živote oveľa viac ako vysvedčenie. Zároveň však vštepiť deťom pravdu, ktorú ma naučila moja mama: učíš sa pre seba.

Ján Papuga

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *